یانون

گاه‌نوشته‌های یا.نون

یانون

گاه‌نوشته‌های یا.نون

خطایی برای بار چندم رخ داد و بی‌تدبیری و نافهمی در کنار عجولی و احساس‌زدگی مسئولی میانی، آب‌روی نظام اسلامی و اعتماد مردمی او را لگدمال کرد.....

نمی‌دانم این رویه غلط تا کی ادامه پیدا می‌کند. و نمی‌دانم واقعا این احمق‌های میانی نمی‌فهمند که امت حزب‌الله از هر خطا و جهالتی که به نام اسلام و انقلاب می‌کنند حمایت نخواهد کرد.

یا آن که خود این مسئولین میانی از مزدوران و حقوق‌بگیران مخالفان نظام اسلامی هستند و خوب فهمیده اند با نشان دادن چنین وجه غیرعاقلانه‌ای از نظام، کار ناتمام منافقین را در تخریب و تضعیف نظام تمام خواهند کرد... امید دارم به جد مسئولان امنیتی کشور این مسئولان خطاکار میانی را چه در کمیته فیلترینگ چه در قوه قضاییه و چه در هر ارگان دیگری شناسایی کنند و نظام اسلامی را از افتادن به سراشیبی ازدست دادن پشتوانه مردمی نجات دهند.

 

برای بار چندم جیمیل فیلتر شد.

آن هم با عنوان دروغین "درخواست‌های مکرر مردمی" 

به چه کسی پناه ببریم که هم بر خود واجب می‌دانیم حفظ نظام و آب روی آن را و دوست نداریم زبان تیزمان نظام را مخاطب باشد و  هم دلسوزانه می دانیم نظام با تکرار این رفتارها از سوی مدیران میانی ضربه‌هایی سخت غیرقابل بازگشت و ترمیم خواهد خورد

.............

 

متن زیر در رجا هم خواندنی بود و خیلی دردها که می خواستم بنویسم را در خود داشت... والسلام علی من اتبع هدی

 

بسیاری از مردم، دانشجویان، شرکت‌های خصوصی و حتی برخی سازمان‌های دولتی به دلیل امکانات بسیار مناسب جیمیل از آن برای برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان خود استفاده می‌کنند و ظرفیت بالای ذخیره‌سازی ایمیل در آن، جذابیت فراوانی برای کاربران اینترنتی به ویژه در ایران فراهم کرده است و کاربران، استفاده از پست الکترونیک شرگت گوگل را به خدمات شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و یاهو ترجیح می‌دهند.

اقدام ناگهانی کمیته فیلترینگ در مسدود کردن شبانه جیمیل، علاوه بر نارضایتی گسترده‌ای که در میان کاربران ایرانی ایجاد کرده و سبب مختل شدن کار بسیاری از دانشگاهیان و اصحاب رسانه و صاحبان صنایع شده است، در پایه نظری هم دارای ایرادات فراوان و غیرقابل قبولی است که تنها زمینه‌ساز باز شدن گسترده بازار فیل‌تر. شکن و ریختن قبح قانون‌شکنی در میان افکار عمومی خواهد شد.

۱- مسدود کردن جیمیل به دلیل امکان دستیابی برخی کاربران از طریق آن به سایت فیل‌تر شده «یوتیوب» و تماشای فیلم در این سایت، کاری غیر کار‌شناسی و فاقد استدلال‌های منطقی، قانونی و فنی است. استفاده گوگل از پروتکل امنیتی Https در سرویس پست الکترونیک جیمیل، دقیقا مبتنی بر افزایش امنیت حساب کاربران است و در واقع این اقدام مدیران گوگل، نه تنها اقدامی علیه امنیت اطلاعات شخصی کاربران نیست، بلکه تحقق انتظار چندین ساله کاربران برای افزایش امنیت حساب‌های خود است. بهانه دسترسی به سایت‌های مسدود شده در ایران از طریق جیمیل به هیچ عنوان نمی‌تواند به عنوان یک دلیل منطقی و مستدل برای جلوگیری از دسترسی میلیون‌ها کاربر ایرانی به جیمیل باشد. این اقدام همانند ممنوعیت کلی فروش کارد میوه‌خوری به دلیل افزایش قتل‌های خیابانی با چاقو است. درست که گوگل، فیلم توهین‌آمیز را از یوتیوب حذف نکرده است اما آیا به دلیل ارسال یک بسته مجرمانه توسط پست، اداره پست را تعطیل می‌کنند؟

۲- این یک واقعیت تلخ ولی روشن است که هیچ جایگزینی برای جیمیل وجود ندارد و اکنون مسئولان کمیته فیلترینگ باید پاسخگو باشند که ۴۰ میلیون کاربر وب فارسی بعد از مسدود شدن جیمیل، چگونه به یک سرویس پست الکترونیک مطمئن و با امکانات مناسب دسترسی داشته باشند؟ در میان سایت‌های داخلی که به هیچ عنوان چنین امکانی وجود ندارد و معدود سایت‌های ارائه ایمیل هم علاوه بر عدم رعایت مقتضیات فضای مجازی و حفظ حریم شخصی اطلاعات کاربران، در برابر امکاناتی که جیمیل به کاربران خود ارائه می‌داد، به هیچ عنوان حرفی برای گفتن ندارند. در سایت‌های خارجی هم اگرچه می‌توان از سرویس‌هایی مانند «یاهو» و «آتلوک» استفاده کرد اما علاوه بر ضعف نسبی آن‌ها در برابر جیمیل، آن‌ها نیز در کشور آمریکا ساپورت و پشتیبانی می‌شوند و تفاوت ماهوی با گوگل ندارند. مشخص نیست مثلا شرکت یاهو چه برتری نسبت به شرکت گوگل دارد که اکنون سرویس پست الکترونیک گوگل فیل‌تر شده اما سرویس پست الکترونیکی یاهو که آن هم یک شرکت آمریکایی است، کاملا باز است و استفاده از آن هیچ مشکلی ندارد؟!

۳- اگر مبنای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نظیر «فیس بوک»، «توئی‌تر»، «فلیکر»، «یوتیوب» و غیره را انتشار گروهی مطالب و محتوای مجرمانه بدانیم و حتی آن را بپذیریم، جیمیل به عنوان یک سرویس پست الکترونیک هیچکدام از این ویژگی‌های فوق را ندارد و عاری از هرگونه محتوای مجرمانه است. روزانه میلیون‌ها کاربر متدین و ارزشی از جیمیل استفاده می‌کنند و علاوه بر انجام کارهای شخصی، به همراهی با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز می‌پردازند. جلوگیری از دسترسی به جیمیل به دلیل انتشار یک فیلم توهین‌آمیز در یوتیوب، اقدامی احساسی، غیرمنطقی و بدون دلیل فنی است و تنها فایده‌ای که دارد، سوق دادن حدود ۴۰ میلیون کاربر ایرانی به سوی استفاده از فیل‌تر. شکن و راه‌های مختلف دور زدن فیلترینگ است که باعث می‌شود تا قانون‌شکنی در میان کاربران، امری عادی جلوه داده شود. مشخص نیست در زمانی که سایت‌ها و خبرگزاری‌های معتبر و رسمی کشور نیز متوجه شده‌اند که برای انتشار مطالب خود در فضای مجازی نیاز به شبکه‌های اجتماعی مختلف است، چرا مسئولان کمیته فیلترینگ دست به چنین اقدام بی‌منطقی زده‌اند!

۴- حدود ۷ میلیون کاربر ایرانی از گجت‌های «اندرویدی» که محصول شرکت گوگل است برای کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند که بسیاری از نرم‌افزارهای آن با جیمیل افراد هماهنگ و اصطلاحا «سینک» می‌شود. آیا کمیته فیلترینگ به فکر این کاربران هم بوده‌اند؟ سیستم بازیابی رمز عبور دو مرحله‌ای جیمیل که اقدامی بسیار مناسب برای افزایش امنیت حساب‌های ایمیل افراد است، با این اقدام به طور کلی غیرقابل استفاده می‌شود. در زمان حاضر که گجت‌های همراه نظیر موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها روز به روز جای خود را بیشتر از در زندگی مردم باز می‌کنند، مسدود کردن جیمیل به معنای دور کردن دسترسی مردم از فناوری روز و محروم کردن آنان از امکانات اینترنتی است.

۵- مسئولان کمیته فیلترینگ اعلام کرده‌اند که بنا به «درخواست‌های مکرر مردمی»، اقدام به فیل‌تر کردن جیمیل کرده‌اند. این درحالی است که به محض انتشار این خبر، اعتراضات گسترده‌ای در فضای مجازی نسبت به آن صورت گرفت و تقریبا اکثریت قریب به اتفاق کاربران وب فارسی به صراحت اعلام کردند که مسدود کردن جیمیل به معنای مختل شدن کارهای شخصی و اداری آن‌ها است. همانطور که جمهوری اسلامی ایران خود را مدیون مشارکت عمومی در سرنوشت کشور می‌داند و در ۳۳ سال گذشته نیز به طور میانگین یک انتخابات در هر سال برای دریافت نظرات مردم برگزار کرده است، توجه به خواست حدود ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در اینترنت هم یک درخواست کاملا منطقی و مبتنی بر مرام و اساس مردمی نظام مقدس ایران است.

۶- درباره مسدود کردن جیمیل و منع دسترسی کاربران به آن حرف‌های بسیاری برای بیان کردن وجود دارد اما به دلیل امکان سوءاستفاده برخی رسانه‌های بیگانه، از بیان آن‌ها خودداری می‌کنیم اما از مسئولین در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی می‌خواهیم تا هر چه زود‌تر این اقدام غیرقانونی، غیرمستدل و کودکانه را پایان بدهند و با جلوگیری از تداوم این روند، اجازه نوشته شدن امثال این خطا‌ها به پای نظام و انقلاب اسلامی را ندهند. فیل‌تر کردن جیمیل نه تنها اقدامی بی‌فایده و برخلاف منش نظام است، بلکه زمینه‌ساز تکمیل شدن پازل دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران نیز هست؛ موضوعی که رهبر انقلاب بار‌ها و بار‌ها به طور جدی نسبت به آن هشدار دادند و مسئولان را از بازی و تکمیل پازل دشمنان انقلاب برحذر داشتند.

 
منبع: رجانیوز

نظرات  (۲)

سلام استاد بزرگوار
خدا قوّت
تازه‌واردم به این سیستم "بیان" عزیز ... ولی نمی‌دانم کار درستی بود مهاجرت از بلاگفا یا نه؟
دستم را بگیرید که غریبه‌گی آزارم ندهد!
اجرتان با حضرت آفتاب
التماس دعا
پاسخ:
سلام
بعله یقین کنین بیان با بلاگفا قابل مقایسه نیست. خوش آمد می گم ورودتون رو به بلاگ دات آی آر و امیدوارم پربار و باکیفیت و با تولید محتوای ارزش‌مند ظاهر بشین.
آفتاب تون :) بدرخشه
  • فرزین خاکی
  • میشه یه مقدار در مورد عکس، که الان تصویر آواتارتون هم هست،  توضیح بدین؟
    یه سوال دیگم داشتم. چه طور میشه نام کاربری رو تو بیان تغیییر داد؟

    پاسخ:
    به نظرم نام کاربری رو نشه تغییری داد. بد نیست با خود بیان رسما مکاتبه کنین و پرسش کنین
    در مورد آواتارم بعدا به خود شما فرزین جان توضیح می دم :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی