یانون

گاه‌نوشته‌های یا.نون

یانون

گاه‌نوشته‌های یا.نون

راه نزدیک ؛ سخن کوتاه

چهارشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۱، ۰۱:۰۸ ب.ظ

ایمیلی برایم رسید از مکاتبه جوانی با علامه طباطبایی که در آن از ایشان دستورالعمل برایعلامه طباطبایی سلوک معنوی و خالی شدن از هوای نفس خواسته بودند.

به جز محتوای غنی ، منطقی و کامل و صدالبته جالب نامه علامه
چیزی که مهم بود آن بود که علامه طباطبایی انتظار داشتند جوانی با چنین خواستی -که به نظر شبیه خواست اکثر ماست...- تنها با بیست روز دقت عمل و مراقبه بر دستور باید به جایی محسوس و منزلی روشن در سلوک برسد...
 
شاید لازم بود انتشارش؛
برای من و شمایی که از ندیدن نادیده ها و محرم نشدن به حریم هستی خیلی زیاد نالانیم....
  
 یک نگاهی بیاندازید
یک نگاهی هم به همت و خواست درون خودمان بندازیم
شاید همین فردا پس فردا روز اول مراقبه ما باشد....
 
نامه جوان به علامه
 
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک نخبه الفلاسفه آیه الله العظمی جناب آقای طباطبائی ادام الله عمرکم ماشاءالله
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
کوتاه سخن آن که جوانی هستم 22 ساله، ... 
چنین تشخیص می‌دهم که تنها ممکن است شما باشید که به این سؤال من پاسخ دهید. در محیط و شرایطی که زندگی می کنم، هوای نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراوانی دارند و مرا اسیر خود ساخته‌اند و سبب آن شده‌اند که مرا از حرکت به سوی الله، و حرکت در مسیر استعداد خود بازداشته و می‌دارند.
درخواستی که از شما دارم،
برای من بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آن‌ند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟ ( یادآور می شوم نصیحت نمی خواهم و اِلّا دیگران ادعای نصحیت فراوان دارند.دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم. ....) 
بازهم خاطرنشان می سازم که نویسنده با خود فکر می کند که شفاهاً موفق به پاسخ این سؤال نمی‌شود. وانگهی شرم دارم که بیهوده وقت گران‌مایه شما را بگیرم. لذا تقاضا دارم پدرانه چنان‌چه صلاح می دانید و بر این موضوع می­توانید اصالتی قائل شوید مرا کمک کنید. در صورت منفی بودن، به فکر ناقص من لبخند نزنید و مخفیانه نامه را پاره کنید ومرا نیز به حال خود واگذارید.
متشکرم. امضا   1355/10/23
 
جوانی علامه طباطبایی
 
جواب علامه به نامه جوان
 
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیکم
برای موفق شدن و رسیدن به منظوری که در پشت ورقه مرقوم داشته اید 
لازم است همتی برآورده، توبه‌ای نموده، به مراقبه و محاسبه پردازید. 
به این نحو که هر روز که طرف صبح از خواب بیدار می شوید قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش آید، رضای خدا - عز اسمه - را مراعات خواهم کرد. آن وقت در سر هر کاری که می خواهید انجام دهید، نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به طوری که اگر نفع اخروی نداشته باشد انجام نخواهید داد، هرچه باشد. همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد و وقت خواب، چهار پنج دقیقه ای در کارهایی که روز انجام داده اید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید.
هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید و هر کدام تخلف شده استغفار بکنید. 
این رویّه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادی حال سخت و در ذائقه نفس تلخ می باشد ولی کلید نجات و رستگاری است 
و هر شب پیش از خواب اگر توانستید سور مسبحات یعنی سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید.
و پس از بیست روز از حال اشتغال، حالات خود را برای بنده درنامه بنویسید. ان شاء الله موفق خواهید بود. 
والسلام علیکم. محمد حسین طباطبایی
 
علامه طباطبایی در کهولت سن

نظرات  (۲)

 سلام،
خیلی ممنون برای این نوشتار، 

کاش ما هم قدری به این احوال نزدیک باشیم.

والسلام.
پاسخ:
ان شا الله....
حالا که علامه انتظار داشتن به بیست روز نکشیده چیزهایی تغییر کنه، به نظرم می ارزه "یاعلی" گفتن :)
  • سید حسین اسلامی نژاد
  • مطلب جالب بود فقط حیف ...
    پاسخ:
    حیف چی؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی