یانون

گاه‌نوشته‌های یا.نون

یانون

گاه‌نوشته‌های یا.نون

موکب

دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۳۶ ب.ظ

ایام اربعین ۹۰ بود که در مسجد سهله سرپایی و در بین اعمال و بازدیدها اولین صحبت‌های موکب شروع شد. موضوع از این قرار بود که هیئت هنر بعد از چند سال تجربه سوگواره هنر و حماسه و ارائه آثار عاشورایی در حاشیه خیمه هنر و حماسه، حالا ظرفیت آن را داشت که در کار تولید آثار هنری با طیف وسیع تر مخاطب بشود؛ بی‌دلیل هم نبود. در همین سال‌ها تقاضای زیادی برای استفاده از تولیدات هنری هیئت در بین هیئات مذهبی و جامعه مخاطب هنر دینی ایجاد شده بود. همه این‌ها در کنار این واقعیت که هیئت هنر باید یک جریان زایا و موثر هنری در سطح ملی بماند و با گذر زمان و رفت و امد دانش‌گاهی در فراز و نشیب طبیعی جریان‌های دانش‌گاهی نیافتد، بلاخره بچه‌های هیئت را مجاب کرد که باید قدم در تالیف و تولید با هدف‌گذاری وسیع گذاشت. 
موکب فرزند این اتفاقات و واقعیت‌هاست. آن‌ روزها که شور سفر پرشور اربعین تازه داشت می‌گرفت و موکب‌های عراقی با حال وصف ناشدنی‌شان، یک خیمه آرمانی عزا بودند برای بچه‌های هنر، موکب هم «موکب» شد. نشانی پر از خاطره و علقه و صدالبته با آوا و زبانی جهانی در سطح جهان تشیع و اسلام. راستش این‌ها را هم در زمان انتخاب نام نظر داشتیم؛‌ که خارج از مرزهای اعتباری، در هنر عاشورای بی‌زمان و در پهنه‌ی کربلای بی‌مکان حسینی باید نقش آفرین باشیم.

moukeb.jpg

خلاصه موکب به راه افتاد. طبعا ابتدا با کتیبه‌های معروف هیئتی و با لباس‌های خادمی جریان‌سازش. بچه‌های هیئت هنر در طول این سال‌ها به زبانی خاص در طراحی کتیبه‌های مذهبی رسیده اند. لباس خادمین هیئت هنر هم که هر ساله نو‌به‌نو می‌شد یک ادبیات جدید در پرداخت و توجه به لباس عزا بود. این دو تجربه امتحان پس داده نخستین محصولات گروه محصولات هنری آیینی موکب را تشکیل دادند.
تمام این کارها در موکب، از ایده تا طراحی، تا اجرا و توسعه محصولات همه توسط دانش‌جویان و دانش‌آموخته‌گان هنر این سال‌های کشور یعنی همان بچه‌های هیئت هنر در حال انجام است. موکب بیش‌تر از آن که یک برند تجاری باشد، یک کارگاه تجربی بزرگ است؛ کارگاهی که به یمن ارادت -هرچند کوتاه- جمع وسیعی از هنرمندان معاصر کشور به آستان بلند حسین (ع) و خاندان پاک عترت و زیر سایه‌شان برقرارست. 
موکب وقف هیئت هنر است. وقف حماسه حسینی‌ست و طبعا کلیه درآمدهای ناشی از فروش و ارائه محصولات موکب نیز در همین راه هزینه می‌شود. توفیق این سال‌ها در طراحی و تولید و ارائه مجموعه کتیبه‌های حرم امیرالمومنین (ع) و بسیاری از هیئات مذهبی برای موکب، از همه چیز بالاتر است. موکب دوست دارد و امید دارد که مورد قبول صاحب این حماسه باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی