یانون

گاه‌نوشته‌های یا.نون

یانون

گاه‌نوشته‌های یا.نون

۳۹ مطلب در آذر ۱۳۹۰ ثبت شده است

 از کل دوران تحصیلم در دانشگاه هنر، تنها همین را دارم.

سفری بود به روستایی در شمال طالقان و ما هم قرار بود مثل چهل ‌وپنج نفری که در کاروان مان بودند، برویم  و جست‌وجوگرانه به مطالعه‌ی این روستا و اهلش بپردازیم. و در نظر ما، چه کار عبثی بود کار دوستانم که از قفل درها و سقف ها و دیوارها و ... عکاسی می کردند و متر برمی‌داشتند.

از همان ابتدا با صادق قرار گذاشتیم کاری نکنیم که فردا افسوس بخوریم. رفتیم سراغ تنفس روستا. رفتیم سراغ دردودل مردمان روستا. رفتیم سراغ دل‌های بزرگ و جوانی که در کالبدهای پیر و نحیف جا شده بود.

صحنه هایی را تجربه کردیم که باور کنید به زبان و قلم نمی‌آیند.

صحنه ای از عشق 1400 ساله‌ی جوانی که در قلب پیرمردی نودساله بود؛ هنوز شیرینی ش زیر زبان‌م هست.

کنار پیرمردی نیمه لال نشستیم که آرامش بی نظیرش و اشاره‌اش به آسمان و "برف می آید"ش هنوز دربرم گرفته است. انگار دنیا در تملک‌ش بود.

پیرمرد سیدی را هنوز همراه دارم که بار قمیش بر دوش از بالا می آمد و کنار من و صادق و آن پیرمرد آرام رسید و چیزهایی گفتیم که یقین کردم از من چندصدسالی جوان تر مانده است و حقیقی تر....

خانه و خانه‌سازی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نظر در دانش معماری‌ست که از مناظر مختلفی اندیشه‌ی بشری را مشغول به خود ساخته است.

از یک سو میراث چندهزارساله‌ی تجربه‌ی بشری در خانه و خانه‌سازی‌ و از سویی دیگر اندیشه‌ی بشری مانند سایر عرصه‌ها در موضوع خانه نیز به تفقه و تفکر پرداخته است و در اهمیت و کیفیت و پرسش از چیستی و چگونگی آن سخن‌های فراوانی بیان شده است. در این میان وحی و آموزه‌های وحیانی، به مثابه‌ی روشن‌گری که از حقیقت همه چیز برای آدمی خبر می‌آورد از منظر افقی بالاتر در باب مسکن آدمی –چونان تمام عرصه‌های مورد نیاز بشر- معارفی عالی را در اختیار بشر قرار می دهد. هرچند مهجوری کلام وحی در تمام عرصه‌ها جریان دارد و در این باره نیز حجم اندکی از مطالعات در باب مسکن و خانه‌سازی به مسکن از منظر کلام وحی به طور عام و اسلام به طور خاص، اختصاص دارد.   

ایامی ست که در میان جمع بچه‌مذهبی‌ها و اهل درد صحبت‌هایی رواج پیدا کرده است که امروز دیگر به صورت جریانی تحت عنوان شناخت جریان فراماسونری و نفوذ یهود در عرصه‌های گوناگون از جمله هنر و معماری و زندگی، فعالیت می‌کند. قرار ندارم این جریان را در این کلمات اندک نقد کنم. و یقینا می دانم نقد کلی این جریان نمی‌بایست تنها با کنار هم گذاشتن نقدهایی جزیی صورت بگیرد. شاید روزی در این بلاگ نقدی کلی هم بر این جریان نوشتم، اما این نوشته اختصاص دارد به نقدی جزئی بر نادانستنی که کم‌کم دارد برای انقلاب و اسلام و هنر اسلامی هزینه‌بر می‌شود.

 

از قدیم الایام بین جامعه‌ی مصرف کننده‌ی هنر در کشورمان برخی فرم‌ها و شکل‌ها و رنگ‌ها و نمادها و نشانه‌ها کم‌کم محترم شده‌اند و این احترام لزوما بد نیست. هرچند وقتی در مقام سلبی یا تجویزی قرار باشد هنرمند را مجاب کنید که فرمی یا رنگی یا نمادی خاص را به کار ببرد یا از آن دوری کند، یقینا باید بر مدعای خود دلیل کافی داشته باشید، اما صرف این احترام قائل شدن‌ها، به خصوص در جهان سنت، که رسانه‌های دروغین امروزی با پهنه‌ی تاثیر بالا در آن‌ها حضور نداشته‌اند تا چیزی را خارج از عرف‌ش طرح کنند و اهمیت بدهند، چندان بد نیست.

اما امروز مساله کمی متفاوت است، رسانه‌هایی هستند که ناگهان می‌توانند بر نادانایی مردم سوار شوند و هنجارها و اخلاق‌ها و سلیقه‌ها را به دست بگیرند. بگذارید مصداق عینی این نقد جزئی را مطرح کنم. 

در بین برخی از دوستان مذهبی و اهل دین ، ستاره‌ی هشت پر به ستاره‌ی اسلامی معروف است. و لاجرم به دلیل کاربرد ستاره‌ی شش پر توسط قوم یهود در 900 سال اخیر و به‌طور همه‌گیرتر بعد از استقرار حکومت نامشروع یهودی در قرن اخیر، ستاره‌ی شش پر به نمادی برای جریان صهیونیستی تبدیل شده است.

بسم الله...

 

یانون

www.blog.ir سرویس بلاگ خوبی ست که توسط بروبچه های خوب ایرانی راه افتاده.

از همه مهم‌تر شاید همین آدرس فوق‌العاده شان و البته تبلیغ نداشتن‌شان باشد؛ چیزی که به خاطرش خانه ی قبلی را ترک کردم. بروبچه های بلاگ دات آی آر، سرویس را به گونه ای راه انداخته اند که قلم هایی هرجایی در آن جا نداشته باشد. قرارشان بر ایجاد فضایی برای بیان و ابلاغ بوده نه حرف و حرافی! برای همین به صورت دعوت نامه ای مشترک می پذیرند و همین بار تکلیف چون منی را که دارم از این سرویس استفاده می کنم نزد خدای خود و وجدانم و همچنین رفقای بیانی سنگین می کند.

اول بار که بلاگ دات آی آر را شناختم نمی دانستم متعلق به دوستی ست که دو سال قبلش اربعین حسینی را با هم در کربلای حسین (ع) بوده ایم.

بعدها که شناختمش بیش‌تر مشتاق شدم تا به این جا نقل مکان کنم

از این به بعد این جا می نویسم.

هنوز خیلی بیش‌تر می تواند رشد کند و امکانات به آن اضافه شود اما همین دو امکان اصلی یعنی

- آدرس خوب و صریحش و  

- تبلیغ نداشتن‌ش

کافی ست تا با همه‌ی کم‌بودهای احتمالی ش بسازی؛ هر چند بلاگ دات آی آر با همین امکانات فعلی ش به مراتب بهتر از سرویس‌هایی نظیر بلاگفا و بلاگ‌ها و پرشین بلاگ و .... است؛ لااقل در تجربه من که این طور بوده. و یقین و امید که بهتر هم خواهد شد. 

این مطلب در تاریخ 19 مهر 1390 در وبلاگ قبلی یانون منتشر شده بود و تنها به منظور آرشیو شدن این جا هم منتشرش می کنم.

-----------------

امسال نمی دانم چه شده این ذیقعده را پر کرده صولت‌ش.
---
من هیچ وقت مشهدی نبوده‌ام. یعنی آن چنان نبوده‌ام که احساس کنم یک گوشه قلبم‌ را در جایی که خورشید هر صبح طلوع می کند جاگذاشته‌ام.
اما این روزها ، گویا تمام قلبم را تسخیر کرده .....
نمی دانم چه سری‌ست که شمس‌الشموس‌ش خوانند؛ وقتی این خانواده‌ی مهان، خورشیدهای عالم وجودند، لاجرم این آقای بزرگ، خورشید خورشیدهاست ...
نمی دانم چه سری‌ست که شمس‌الشموس‌ش خوانند.

وقتی قرار باشد و این قرار را دیگری گذاشته باشد لاجرم راهی نداری. کشان کشان است این جا.... 

این مطلب در تاریخ 4 مهر 1390 در وبلاگ قبلی یانون منتشر شده بود و تنها به منظور آرشیو شدن این جا هم منتشرش می کنم.

-----------------

داخلی - جنگ دو کودک در قفس؛ باشگاه ورزشی سرپوشیده؛ انگلستان. 2011 بعدازمیلاد
خارجی- نبرد دو کودک در میدان خاکی؛ خانه‌ی نجیب‌زاده یونانی؛ یونان. 500 قبل‌ازمیلاد
باید باور کنی که این تمدن وحشی هیچ تغییری نکرده است.
نباید فریب کت و شلوارشان را بخوری.
و فریب علم‌شان
و فریب قانون‌های به ظاهر قانونی‌شان
و فریب حتی مهربانی‌هاشان را.....
این تمدن وحشی بوده و وحشی خواهد ماند.
این تمدن ناپاک پلید نجس....

این مطلب در تاریخ 1 مهر 1390 در وبلاگ قبلی یانون منتشر شده بود و تنها به منظور آرشیو شدن این جا هم منتشرش می کنم.

-----------------

وبلاگ جای روضه خوانی نیست؛ یعنی راستش اصلا ظرفش نیست. ظرفیت ندارد.c9a4d31fe6078b623eabd44f5441c741__DSCN3335.jpg (408×545)
روضه را باید در دل تاریکی،
آن جا که تنها خدا می بیندت و ولی خدا،
آن جا که هق‌هق‌ت با حق‌حق ملائک هم مخرج می شود،
آن جا باید خواند.
اما مگر می شود از امشبی به راحتی گذشت ؟ 

این مطلب در تاریخ 19 شهریور 1390 در وبلاگ قبلی یانون منتشر شده بود و تنها به منظور آرشیو شدن این جا هم منتشرش می کنم.

-----------------

امریکا، اسرائیل و سعودی از انقلابات عربی ابراز نارضایتی می کنند.
امریکا و اسرائیل و سعودی تا زمانی که هنوز هوا پس نشده از مبارک مصری حمایت می کنند.
امریکا و سعودی تا جایی که امکان دارد از بقای نظام لیبی حمایت می کنند
امریکا و سعودی از سرکوب قیام بحرین حمایت می کنند و سعودی برای کمک به نظام بحرین نیروی نظامی می فرستد و کشتار می کند!
امریکا و سعودی از سرکوب مردم یمن حمایت می کنند و سعودی برای کمک به نظام یمن نیروی نظامی می فرستد و کشتار می کند!
در عین حال
امریکا، اسرائیل و سعودی از براندازی نظام سوری حمایت می کنند.
امریکا و اسرائیل و سعودی متهم به دخالت در امور داخلی کشورها نمی شوند. 

این مطلب در تاریخ 7 شهریور 1390 در وبلاگ قبلی یانون  منتشر شده بود و تنها به منظور آرشیو شدن این جا هم منتشرش می کنم.

-----------------

منوچهری شاعری عرفانی نیست. خیلی هم اتفاقا اهل بزم و دربار و .... است. قصایدی شکوه‌مند در فارسی از او برایمان مانده است که اگرچه نتیجه‌ی عشقی شورانگیز یا عرفانی سکرآور یا حماسه‌ای هراسناک نیستند، اما سخت شورمی‌انگیزند و سخت مستت می کنند و سخت به وجد می آیی از شور نهفته در کلام!
کلام منوچهری خیلی خیلی سخته است و این تنها کافی ست که بسیاری از آن ها که اهل نشست و برخاست با شهر کهنه هستند، رغبت چندانی به آن نشان ندهند؛ لاجرم تکلیف این جوان‌های روغن نباتی شعر نویی که نثرهای خط به خط را به جای شعر می خوانند انتظاری نیست که با منوچهری آشنا باشند.
کلام منوچهری سخته است...
حالا چرا این ها را گفتم!؟ 

این مطلب در تاریخ 28 تیر 1390 در وبلاگ قبلی یانون منتشر شده بود و تنها به منظور آرشیو شدن این جا هم منتشرش می کنم.

-----------------

این  روزها که به دلیل مشغله‌ی زیاد اصلا فرصت نوشتن نداشتم، آن قدر اتفاقات افتاد که الان احساس می کنم یک بلاگ حرف دارم و نمی‌دانم از کدام‌ش شروع کنم؛ چند نوشتار را قول داده‌ام که باید بنویسم و چند واقعه هم سخت تحریک‌م می کند به نوشتن....

لاجرم از بی اهمیت ترین شان شروع می کنم؛ مابقی بماند برای فرصتی که بیشتر بتوانم وقت بگذارم.
-----------
 
چند شبی‌ست که سیمای جمهوری اسلامی، به خلاف عادت، سریالی خوش ساخت و قصه گو را هر شب مهمان خانه های مردم می‌کند. این که می گویم خلاف عادت، به جد اعتقاد دارم خلاف عادت است. خلاف عادت پیش و البته پس از این!
نابرده رنج.
نابرده رنج، نام سریالی‌ست که هر شب حوالی ساعت یازده از شبکه‌ی سوم سیما در حال پخش است و احتمالا قسمت‌های پایانی خود را این شب ها دارد طی می کند.